Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Bringacsere vagy inkább építés?

2011.08.18

 

 

Kedves haladóbb bringás!

Bringánkra pillantva sokszor okoz fejtörést, hogy mi az, amit érdemes lecserélni, vagy hol van az a pont, ahonnan már egy új bringa vásárlásában érdemes gondolkodni. Érdemes végiggondolni, mi a célod a kerékpároddal. Elégedett vagy-e a jelenleg nyújtott lehetőségekkel, esetleg váltanál és más stílust is kipróbálnál? Az a bringa, amivel kényelmesen túrázol, nem lesz alkalmas XC versenyzésre, egy 100mm-t mozgó össztelóssal sem érdemes DH versenyen indulni, egy dirt bringával pedig nem fogsz még a következő településig sem eltekerni… Nehéz kérdés, legjobb, ha több kerékpárt is tarthatsz otthon, de ha erre nincsen keret, akkor érdemes mindig a várható legkeményebb igénybevételhez igazítani a technikát.

Még az első bevetések előtt célszerű tüzetesen átvizsgálni a géped A-Z-ig.

 

A legfontosabb elemekkel kezdve jöjjön a váz. Milyen kérdéseket kell magadnak feltenni:
Kényelmesen tudtam tekerni vele az év folyamán? Azaz nem volt-e túl nagy, illetve kicsi a váz? Érte-e valami sérülés, ami balesetveszélyessé teszi a további használatát? Elérte-e már az élettartamának végét? Acélvázaknál a korrózió jelent nagy veszélyt, alumínium vázaknál a könnyebbeket (<1,5 kg) nem célszerű 3-4 évnél tovább használni, mert a vékony falvastagságú csövek hajlamosabbak a fáradásra. A csúcs minőségű, sokszor 1 kg alatti karbon vázak élettartama sokszor nem több egy szezonnál, hiszen ezeket kompromisszum mentesen versenyzésre tervezték, és a cél a legkönnyebb súly elérése volt.

Az, hogy egy váz milyen terhelést kap, nagyban tőled függ, hiszen egy 60 kg-os túrázó más "pofonokat" ad a bringájának, mint egy versenyző, vagy egy 100 kg-os rider. Amennyiben bármelyik kérdésre igennel felelsz, úgy itt az ideje a cserének.

Következő fontos pont a villa

Ma már nagyon ritkán találkozunk merev villákkal, hiszen már a 40 000 Ft körüli bringába is ilyen-olyan telókat szerelnek. A kulcsszó az ilyen-olyan! Amennyiben nem vagy megelégedve a mozgásával (avagy nem mozgásával), vagy a súlyával (az alap modellek bőven 2 kg fölött vannak), esetleg hajlást, repedést találsz rajta, akkor irány a kuka. A biztonság szempontjából a legfontosabb alkatrész, a legnagyobb eséshez ennek törése vezethet, ezért is TILOS meghegeszteni, visszahajlítani!!! Az alap villák általában csak elasztomert (gumipogácsa), vagy rugót tartalmaznak, csillapítást azonban nem. Amennyiben egy finom mozgású villára vágyunk, válasszunk levegős, olajcsillapítású modellt. Ezek nem csak könnyűek, hanem a súlyodra, és kerékpározási stílusodra is precízen beállíthatóak.

A komolyabb villák esetén már csak tárcsafék felszerelésére van lehetőség – ezt is érdemes előre megfontolni.

A pilótafülke
Sokan elhanyagolják, de a stucni/kormány kombó állapota létfontosságú. Akinek maradt már kezében a fél kormány, vagy tört le a stucnija, az többet nem kockáztat. Természetesen itt is a súly, és a sérülés az, ami cseréhez vezet. Ennél az alkatrésznél sem engedhető meg semmilyen hajlás, vagy repedés!

Fékrendszer
Ezt két részre bontanám, mint V, és tárcsafékes. V féknél a bowdenek állapotát kell ellenőrizni, nem szorul-e, nincsen-e szálszakadás, vagy törés benne. A fékpofák állapotát, és a felni kopottságát is ellenőrizni kell, főleg, ha télen is használtad a bringát. A fékezés nem csak a fékpofát koptatja, hanem a felni fékezőfelületét is, ami idővel homorúvá kopik. Ez kézzel is érezhető. A felni oldalfalának túlzott kopása töréshez vezethet! Ma már sok abroncson található egy bemarás, melynek megszűnése jelzi a csere idejét.

Tárcsaféknél is ellenőrizd a fékbetétek kopottságát. A legkönnyebben kiszedett állapotban lehet szemrevételezni. Mivel itt az esetek legnagyobb részében nem bowden működteti a rendszert, hanem olaj, más problémák adódhatnak. Ha csak többszöri fékezés után fog normálisan (fel kell pumpálni), akkor nagy valószínűséggel levegős a rendszer. Ha túlzottan "bent" fog a fék, akkor szintén a fékbetétek kopottságát kell ellenőrizni. A fékolajat egy-másfél évente érdemes akkor is lecserélni, ha semmi problémát nem tapasztalunk, hiszen ez is koszolódik, és apró fém szemcsék rakódhatnak le benne. Természetesen a féktárcsák is kopnak, de 2-3 évet minden tárcsa ki szokott bírni, kivéve, ha extrém mértékű igénybevételnek van kitéve.

Kerekek
A felnik kopásáról a fékrendszernél olvashattál, de a tárcsafékek más helyen veszik igénybe a kerekeket. Ez pedig nem más, mint a küllők, hiszen a tárcsafék a küllőfejeknél fejti ki a legnagyobb erőt. Ellenőrizni kell a küllőfejek épségét, és a küllők feszességét. Érdemes megnézni, hogy nyolcas, vagy tojás, esetleg felütés van-e a felniben. Az agyak állapotáról már egy szimpla megforgatás is sok mindent elárul. Szorul, avagy kotyog? Kónuszos agyakat érdemes évente egyszer átzsírozni, és beállítani, az úgynevezett "ipari csapággyal" szerelt agyak esetén meghibásodás esetén a komplett csapágyat cserélni kell! Ezzel egy időben a külsők állapotát is ellenőrizd. A repedések a gumi felületén elöregedésről árulkodnak, és az elkopott mintázat is cserére utal.

Hajtáslánc
Ha ez nem működik pontosan, gyorsan, és precízen, akkor megkeseríti az életedet. A legfontosabb a lánc állapota. A használat keménységétől függően azt lehet mondani, hogy kb. 2000 km-t bír ki egy lánc úgy, hogy azt lecserélve a hajtáslánc többi elemét még gond nélkül tudod tovább használni. Sokan sokféle módszert alkalmaznak, hogy minél olcsóbban lehessen üzemeltetni a váltórendszert, az egyéb alkatrészek minél hosszabb élettartama érdekében a lánc 2000 kilométerenkénti cseréjét javasoljuk. Így több mint 10000 km-t bírnak ki a hajtómű lánckerekei, és a fogsor. Csak egy láncot használva kb. 8000 km alatt veszélyesen megnyúlik a lánc, mialatt a lánckerekek fogait is elkoptatja. Ez azért veszélyes, mert egy bizonyos kopottság után nagyobb terhelés hatására a lánc "átugrik", ami bukáshoz, és sérüléshez vezet! A lánc kopottságát láncnyúlás mérővel lehet ellenőrizni. Ez minden jobb bringás boltban megtalálható.

Váltórendszer
Mivel ez is bowdenekkel működik, itt is érdemes ellenőrizned a huzalok állapotát, mozgásuk finomságát. A váltás pontatlansága adódhat a bowdenezés hibáiból, de okozhatja hajlott váltófül, vagy meghibásodott váltókar.

Ha új alkatrészeket vásárolunk, némi kézügyességgel és műszaki ismeretekkel otthon is elvégezhetjük a cserét. Ilyenek az egyszerűen megbontható, precíz, különösebb szakértelmet nem igénylő beállítással felszerelhető részegységek, például: kormány, kormányszár, bizonyos fékalkatrészek, nyereg, nyeregszár, kiegészítők, mint csomagtartó, sebességmérő, stb. Vannak viszont olyan szerelések, melyeket mindenképpen szakszervizben végeztessünk, például: tárcsafék csere, teleszkóp olajcsere, precíz váltóállítás, felnicsere-centirozás, vagy speciális célszerszámokat igénylő cserék – középrész, kormánycsapágy, stb.

Mikor cseréljük újra a bringát?

Ha a vázat kell cserélned, és a villád már nem jó az új vázba (rövidebb a villanyak, vagy más méretű), akkor ezek összege már akkora, hogy érdemes egy komplett bringán gondolkozni, hiszen a fennmaradó alkatrészeket el is adhatjuk, és így jobban jössz ki a dologból. Tehát azt lehet mondani, hogy ha a cserélendő alkatrészek összege meghaladja egy új bringa vételárának 60%-át, akkor érdemesebb váltani.

A másik lehetőség, ha nem új, hanem használt bringában gondolkozunk. Ilyenkor érdemes tisztában lenned a saját képességeiddel. Ránézésre el kell tudnod dönteni, hogy az adott állapotú gépnek mennyi a reális értéke, és milyen állapotban vannak az alkatrészek. Egy kis emberismeret sem árt, hogy ráérezz, ha át akarnak verni, ugyanis kevés esetben szabadul meg az ember fél áron vadiúj cuccoktól. Kormányt, stucnit, nyeregszárat nem ajánlatos kéz alól venni, hiszen nem ismered az előéletét! Vázat csak szétbontott tiszta állapotban érdemes megtekinteni, mert így könnyedén forgathatod, és tüzetesen átvizsgálhatod. Villát éppen ellenkezőleg, beszerelt állapotban kell vizslatni, mert így ellenőrizheted a mozgását, az állítási lehetőségeket. Nagyobb értékű alkatrész adás-vételénél, főleg, ha garanciálisnak hirdetik, érdemes a vételi számlát elkérni. Váz, villa esetén pedig adásvételi szerződést írni. Ezzel sok mindent meg lehet előzni.

Az új alkatrészeknek megvan az az előnyük, hogy garanciálisak, garantáltan újak, és a boltban segítenek kiválasztani a megfelelő darabot, beszerelik, stb. Használtan viszont jó érzékkel kifoghatsz kifogástalan cuccokat akár a bolti ár feléért, de a kockázatot neked kell vállalni.Következő és egyben utolsó részünkben az edzésekről tartunk egy kis előadást. Érdemes lesz rajta részt venni!